8 STUDIO

STUDIO 

Spotkanie w studiu jest jednym z  elementów wystąpień publicznych na żywo, bo programy publicystyczne czy informacyjne zwykle nie są nagrywane.

Widz jest informowany o nagraniu rozmowy wcześniej i w takich przypadkach zdejmowany jest napis na ekranie „na żywo”.

Także większość programów publicystycznych jest emitowana on-line po to by dać widzowi możliwość przeżywania tego wydarzenia wraz z bohaterami.

Przyjmując zaproszenie do programu studyjnego trzeba zadbać o pełna informację o rodzaju tego programu , terminie jego nadawania, prowadzącym , gościach i tematyce-  w tym ostatnim przypadku tematyka może się zmienić , jeśli zdarzy się jakiś spektakularny wypadek czy wydarzenie wymagające komentarza.

Telewizja jest żywa i chce szybko komentować bieżące sprawy, by  być jak najbardziej aktualna.Nie należy sie za to obrażać lub oskarżać o manipulację- taka jest specyfika  programów na żywo, że żywo reagują na  rzeczywistość.

STUDIO TELEWIZYJNE- rady dziennikarzy prowadzących programy telewizyjne 

Wygląd zewnętrzny:

- Ubierając się do studia unikaj drobnych wzorków,zakładaj ubrania z paskiem, by można było przypiąć do nich z tyłu mikroporty czyli nadajniki do  przypinanych,  maleńkich mikrofonów 

- siadając-przysuń się maksymalnie do stolika, ręce połóż na blacie blisko ciała – po to by obraz nie uwypuklił rąk leżących na pierwszym planie. Na płaskim ekranie ręce leżące najbliżej  obiektywi kamery  staną się nieproporcjonalnie wielkie

- przysiądź tył marynarki , aby nie marszczyła się na karku

- jeśli nie siedzicie za stołem prezenterskim zakrywającym zwykle nogi, a w fotelach lub krzesłach- można założyć nogę na nogę ale zawsze noga na górze to noga od strony kamer, ręce powinny także być widoczne i ułożone z daleka od „ miejsca strategicznego” 

- nie zakładaj zbyt wiele biżuterii by nie stukać w stolik i nie błyskać w kamery

- załóż skarpetki na tyle długie by nie pokazywać gołej łydki 

- fotochromy zostawiamy w domu, w studiu będą ciemniały 

- najlepiej ubrać się w stylu prowadzącego, lub programu 

- przyjdź na co najmniej 20 min. przed programem, żeby poznać prowadzącego, treść programu, poczuć atmosferę studia. ale uważaj na luźne rozmowy przed wejściem do studia

-dziennikarze już zbierają informacje i mogą je za chwilę wykorzystać 

- NIE IDŹ SAM, WEŹ ZE SOBĄ ASYSTENTA by w budynku przecierał szlaki.

ANEGDOTA

Podczas jednego z serwisów miałem łączenie z Wrocławiem z posłem dym przywitać, pogadać i nacieszyc obecnościa w mediach.   Zasiadł na minute przed   wejściem na  antenę.  Ku mojemu przerazeniu zobaczyłem, ze  zabytki Wrocławia  za nim także wyświetlają sie na jego krawacie.  Po prostu do studia wirtualnego , gdzie był greenbox  przyszedł w zielonym krawacie. Nałożony  komputerowo obraz - nałożył sie także na krawat.  

-Zmieńcie mu krawat, nie widzicie ,że jest w kolorze tła?- poprosiłem.

-Dobra- usłyszałem. A czas leciał, jeszcze 40 sekund.

- Zmieńcie mu krawat- poprosiłem   bardziej stanowczo

- Dobra- usłyszałem i  ...nadal nic sie nie działo.

- Zdejmijcie mu krawat!!!- krzyknąłem. Mamy  tylko 15 sekund..!!!!m

I nagle zobaczyłem w kadrze, jak ktoś zaskoczonemu posłowi zdejmuje na antenie krawat. Wskazówka  zegara dochodziła do   dwunastki.  Zdążyli.... poseł  zdziwiony, przestraszony i zmieszany  pojawił sie na antenie. Ufff, zaczeliśmy.  A taki był  pewny siebie. Zawodowiec chciałoby się powiedzieć....

 

Przygotowanie merytoryczne: 

- zaplanuj co chcesz powiedzieć ,ustal trzy główne myśli i powtarzaj je kilka razy w pamięci, by utrwaliły się na tyle mocno, by przebić się przez stres na początku rozmowy

- obejrzyj program, w którym masz wystąpić, by zapoznać się ze stylem prowadzącego 

- zbierz kilka opinii wcześniej wypowiedzianych przez uczestników rozmowy w studiu z dokładną datą i miejscem wypowiedzi- by ich ewentualnie zacytować, to pokaże , że jesteś do przygotowany do rozmowy , a nie tylko biernie czekasz na zadane pytania 

- zbierz potrzebne informacje dotyczące własnej firmy czy spraw, które sa w tej chwili omawiane, toczonych postępowań, aktualne dane

- wyobraź sobie , że jesteś swoim największym przeciwnikiem- jakie najtrudniejsze pytanie zadałbyś sobie samemu- przygotuj odpowiedź 

- bądź konkretny, wspieraj się przykładami z życia, przygotuj historie, którą chcesz opowiedzieć pamiętaj, że rozpoczynając opowieść konkretnego zdarzenia, nikt ci nie przerwie, każdy będzie chciał dowiedzieć się pointy, ważne by historie opowiadać sprawnie i w miare krótko- pogram tez ma swoje ramy czasowe 

Zachowanie:

- bądź pewny siebie, ale NIE GRAJ 

- pamiętaj o uprzejmości wobec dziennikarza, nawet gdy zaciekle atakuje. Im bardziej jest napastliwy- tym ty bądź bardziej spokojny- to zapewni sympatię widzów 

- nie przerywaj mówiącemu, nie wchodź w słowo, zawsze dostaniesz czas na wypowiedź

- nie kłóć się i nie domagaj się głosu, powiesz jak przyjdzie czas, prędzej czy później dadzą ci głos- pilnuje tego siedzący w reżyserce wydawca, który kontroluje czas programu, i jego przebieg.

- Nie stosuj więc różnych sztuczek by uniknąć odpowiedzi, bo nawet jeśli zmylisz prezentera, to wydawca nie da się tak łatwo zwieść i powie na ucho prezenterowi: nie odpowiedział na twoje pytanie - nie pouczaj dziennikarza, bo … pouczasz widzów - nie siedź sztywno- usiądź , aby było ci wygodnie 

- odpowiadaj pełnym zdaniem, kończ zdecydowaną kropką

- NIE BÓJ SIĘ CISZY- TO DZIENNIKARZ SIE JEJ BOI, A WIĘC W SYTUACJI NAPASTLIWYCH PYTAN ODPOWIADAJ KRÓTKO I CZEKAJ NA NASTEPNE, dziennikarzowi po chwili wyczerpie się lista i zacznie być milszy, tym bardziej że jeszcze zostanie dużo czasu do zakończenia programu. Na pytania zamknięte zaczynające się na : Czy…, nie odpowiadaj jednym słowem, tak, lub nie, bo za chwile dziennikarz zada kolejne : Dlaczego… i trzeba będzie się tłumaczyć. Odpowiadaj krótko, ale pełnym zdaniem

PIERWSZE PYTANIE JEST ZASKAKUJĄCE, NIEKONWENCJONALNE w przeciwieństwie do techniki stosowanej w wywiadzie newsowym , gdy dziennikarz przyjeżdża tylko po setkę, w studiu od razu zaczyna się niekonwencjonalnie, zaskakująco, by rozmówcy zburzyć „ zbroje” w której przyszedł, by pokazać człowieka z jego emocjami. Podczas rozmowy w studiu, by rozluźnić atmosferę dobrze czasami korzystnie komentować żadne pytanie w stylu: Oczywiście trudno się z tym nie zgodzić... Zaskoczył mnie Pan tym stwierdzeniem... Potwierdza Pan moją opinię w tym względzie... To bardzo interesujące podejście do tego tematu… itd. Jest to element technika prowadzenia rozmów zwanej „ósemkowaniem” Polega na „kwitowaniu” otrzymywanych pytań , odpowiadaniu na nie i zadawaniu samemu np. osoba A pyta : Ładna dzisiaj pogoda, nieprawdaż? Osoba B „kwituje”- celne spostrzeżenie, odpowiada: rzeczywiście ładna .. i zadaje pytanie: lubi pan jeździć na rowerze w taka pogodę? Osoba A „ kwituje” trafił pan w sedno- odpowiada- uwielbiam rower, , ale wole pływać w basenie, bez względu na pogodę- zadaje pytanie- a jak jest pana opinia o basenach? Osoba B „kwituje”- Cieszę się, że Pan to powiedział...- odpowiada… itd. Itd. I tak toczy się dyskusja. 

Jak masz czas  wymyśl kilka „kwitowań” pytań np. Tak, ma pan 100% racji... Tak, to wspaniała idea...Nie podchodziłem w ten sposób do tego tematu...To bardzo cenna uwaga...Jak to dobrze, że zadałeś to pytanie...Bardzo dziękuję za to pytanie...Spodziewałem się tego pytania...Liczyłem, że zechce Pan zadać to pytanie...Uważam, że tylko Pan mógł zwrócić na to uwagę...Cieszę się, że tak Pani to postrzega...Cieszę się, że w taki sposób postawiła Pani to pytanie... To bardzo istotne, co Pan powiedział...Cóż za spostrzegawczość...Świetnie Pan to ujął...Takiego ujęcia sprawy, przyznam, nie spodziewałem się... Milo, że mogę odpowiedzieć właśnie na to pytanie...Pan jest świetnym specjalistą w tych sprawach!...Tak! To jest właśnie to o co nam chodzi... Dziękuję za wspaniały ukłon w moją stronę, ale...Milo mi, że możemy się zgodzić...Dziękuję za takie sformułowanie pytania... Dziękuję za tą cenną uwagę...Tak, to wspaniale, że Pan to poruszył... Dziękuję za ten gest przyjaźni...Właściwie zgadzam się z Panem... To pytanie po prostu musiało paść...To pytanie „wisiało w powietrzu"... To pytanie chciałem usłyszeć...O, ciekawe pytanie...Dziękuję za to pytanie...Dziękuję za takie sprecyzowanie problemu...Bardzo cenna uwaga...Dziękuję za zrozumienie...Słuszna uwaga...Dziękuję za złożoną krytykę. 

Zakończenie spotkania w studiu 

- Słysząc informacje od prezentera „ podsumowując , proszę króciutko powiedzieć….” Masz około 30 sekund na odpowiedź, bo właśnie przed chwila prezenter otrzymał od wydawcy na ucho sygnał- kończymy, masz jeszcze pól minuty. Nie ma wiec czasu na długi wu wódz, bo prezenter brutalnie ci przerwie słysząc w słuchawce okrzyki wydawcy, Kończ! Kończ!! Koooończ!!! 

- Staraj się zakończyć rozumowe w dobrej atmosferze, wyraziście z pewnym niedopowiedzeniem , by widz chciał jeszcze się z Toba spotkać 

- To ostanie zdanie , bywa zwykle najważniejsze, bo program już się skończył a ostatnie zdanie jeszcze brzmi w uszach- dlatego politycy tak zażarcie wałczą w studiu o powiedzenie ostatniego słowa - po zakończeniu wywiadu i podziękowaniu ci za rozmowę nie uciekaj ze studia, siedź i nic nie mów- prezenterzy często zapowiadają wówczas felieton filmowy i dopiero, gdy on pojawi się na antenie , podziękują ci i powiedzą, że możesz wyjść ze studia, sam nie podejmuj takich decyzji

- po wyjściu ze studia często Czekaja dziennikarze z innych redakcji, by przeprowadzić wywiad- wówczas rozgrzani rozmową w studiu mamy bardzie ciekawe spostrzeżenia, którymi warto się dzielić 

- wychodząc z budynku telewizji nie zapomnij wstąpić do charakteryzatorni, by zmyć makijaż , chyba , że jedziesz do następnego programu

To jest show...wspólny.

Prezenter może  nie znać dobrze tematu, może mylić pojęcia (  w  kanale informacyjnym  nie jest w stanie  dogłębnie  poznać tematu,  często korzysta z pomocy researchera), może być zmęczony ( ma  dyżur od kilku godzin i  kolejnego   rozmówcę)- dlatego to od gościa  tak wiele zależy.  

Dobry gość, to taki, który jest przygotowany do programu czyli   wie o czym mówi, ma  przygotowane ciekawe historie,  porównania,  dane,  jest aktywny i zrozumiały dla niewyrobionego widza.  No i ma czas, by  szybko się zebrać i przyjść do studia.

Taki gość ,   będzie częstym gościem na  niejednej antenie. 

 

 

Copyright (c) eSeMedia. All rights reserved.