3 PRZED KAMERĄ

SPOTKANIE 3

AUTOPREZENTACJA A NEWS CZYLI JAK ODPOWIADAĆ TYLKO 10 SEKUND

WYSTĘP W PROGRAMACH INFORMACYJNYCH

  

NAGRANIE WYWIADU

PODSTAWOWA ZASADA ZACHOWANIA PRZED KAMERĄ

Stojąc przed obiektywem kamery pamiętajmy by nie zachowywać się prywatnie. Wchodząc w obszar obejmowany przez kamerę zachowujmy się jak na scenie, trzeba pamiętać, że kamery pracują bezgłośnie i zawsze mogą być włączone, a czerwone światełko sygnalizujące nagrywanie można zawsze wyłączyć lub zakleić.

Stoimy w gotowości do odpowiedzi, słuchamy uważnie pytań i spokojnie czekamy na sygnał do odpowiedzi . Po usłyszeniu pytania najlepiej wziąć głęboki oddech i spokojnie oraz wyczerpująco odpowiadać.

Po zakończeniu wywiadu, także nie zachowujemy się prywatnie i dzielimy uwagami z dziennikarzem- nawet jeśli puszczają emocje musimy trzymać fason do samego końca. Uważamy na to co mówimy podczas dogrywania tak zwanych przebitek . Odetchniemy , gdy ekipa filmowa zniknie za rogiem.

Stojąc przed kamerą i stosujemy zasadę 3 razy S

Pierwsze S to - stabilna postawa czyli stoimy w lekkim rozkroku ( marynarskie spocznij) Ręce opuszczone wzdłuż ciała, ewentualnie w jednym ręku można trzymać togę, (choć lepiej mieć ją na sobie) lub teczkę z dokumentami, ale uwaga trzeba pilnować, by żaden z dokumentów nie był widoczny . Pamiętamy kandydata n Prezydenta Bronisława Komorowskiego, który podczas jednej z konferencji na temat zwołania Rady Bezpieczeństwa Narodowego trzymał wydruk z Wikipedii o tym co to jest RBN

Drugie S to - stabilny wzrok( nie rozglądamy się na boki podczas wypowiedzi, patrzymy w okresowy punkt na wysokości naszych oczu Mówimy patrząc w oczy dziennikarzowi lub na jego usta, by nie peszył nas swoim wzrokiem. Pamiętajmy, że jesteśmy cały czas filmowani, a więc ucieczka wzrokiem , gdzieś w bok to na antenie obraz człowieka, który mówi i się rozgląda- a jest to jednoznacznie odczytywane jako niepewność, ukrywanie prawdziwych intencji. Oczywiście jeśli równica wzrostu jest duża wówczas wybieramy punkt na wysokości naszych oczu a nie zadzieramy lub opuszczamy głowę by spojrzeć w oczy dziennikarzowi . Rozwiązaniem jest także przeprowadzenie rozmowy na siedząco, wówczas niwelowana jest znaczna różnica wzrostu -)

Trzecie S to - spokojny głos( bez względu na otoczenie nie podnośmy głosu, spokojny , niski głos to głos osoby mającej rację, osoby pewnej siebie, osoby wiarygodnej, autorytetu . Reporter czasami podczas wywiadu chce narzucić tempo wypowiedzi, lub intonację- trzeba pilnować , by nie wejść w jego rytm, bo wówczas łatwo stracić poczucie kontroli nad tym co mówimy. Reporter , który chce zburzyć „zbroję” rozmówcy , pokazać jego emocje- specjalnie przerywa wypowiedzi, atakuje, nie daje dokończyć, po to by wyprowadzić z równowagi i otrzymać wypowiedź na jakiej mu zależy, lub ukazać rozmówce w świetle na jakim mu zależy. W tym wypadku świadomie używam słowa reporter a nie dziennikarz, bo to nie jest wywiad a manipulacja

Na każde pytanie odpowiadamy pełnym zdaniem i stawiamy zdecydowane kropki, bo przecież dziennikarz przyjechał po naszą „setkę” czyli naszą wypowiedź „Setka” to w slangu telewizyjnym sytuacja gdy na antenie pojawia się sto procent wizji i fonii czyli nasza „gadająca głowa”,

Gdy nie wiemy jak odpowiedzieć na pytanie, lub nie mamy pełnych informacji zawsze można PRZERWAC WYWIAD. Wówczas trzeba zejść z „linii strzału „ kamery, poprosić o chwile do namysłu, zadzwonić do osoby kompetentnej, ale CAŁY CZAS OBSERWOWAĆ KAMERĘ czy nas podczas tych prywatnych konsultacji nie filmuje. Jeśli operator próbuje odwrócić kamerę, można żartobliwie poprosić o zaprzestanie nagrywania lub wyjść na chwile z sali nagrań. Po przygotowaniu odpowiedzi – należy wrócić, poprosić o powtórne zadanie pytania i śmiało odpowiedzieć – pełnym zdaniem ze zdecydowana kropką czyli pakietowo.

Dziennikarz zwykle nie będzie emitował swoich pytań ( no chyba , że są tendencyjne i chce zmanipulować waszą wypowiedź dodając tendencyjne pytanie w stylu dlaczego pan nie chce być ze mną szczery…., albo dlaczego pan nie przyzna , że popełniono kardynalny błąd…

Warto patrzeć jak działa operator dźwięku lub dziennikarz trzymający mikrofon , jeśli nagrywa także pytania - trzeba uważać, bo pytania mogą być także wklejone do materiału, a jeśli tylko my mamy mikrofon, wówczas możemy być spokojniejsi - tylko nasze odpowiedzi są ważne

PODSTAWOWE ZASADY DOBREJ PREZENTACJI PRZED KAMERĄ innymi słowy to 

  • Spokojny wzrok.
  • Stabilna postawę 3 razy S
  • Spokojny głos

PAMIETAJ 

Podczas nagrania mówisz do:

  • KILKU MILIONÓW WIDZÓW CIEKAWYCH INFORMACJI
  • OSÓB ZWIĄZANYCH Z FIRMĄ
  • POTENCJALNYCH KLIENTÓW
  • RODZINY I ZNAJOMYCH
  • A NIE DO DZIENNIKARZA, KTÓREGO TEN TEMAT MOŻE MAŁO INTERESOWAĆ , A ROBI WYWIAD , BO WYBRANO GO DO ZROBIENIA TEGO REPORTAŻU PODCZAS A KOLEGIUM REDAKCYJNEGO….

Bądź pogodny, choć czasami sytuacja nie nastraja do tego- pogoda nie oznacza uśmiechu a raczej gotowość do pełnej wypowiedzi.

Popraw fryzurę i krawat przed podejściem do kamery- nigdy tego nie rób w polu widzenia kamery, bo w każdej chwili możesz być nagrany i dziennikarz posłuży się do skomentowania np. poprawiasz krawat , a potem widzisz siebie poprawiającego krawat i komentarz …”zaciska się pętla niedomówień na szyi wymiaru sprawiedliwości”….

Wszelkich poprawek dokonuj poza kamerą - przerywaj nagranie i schodź z „linii strzału” kamery, by poprawić swój ubiór lub fryzurę, gdy ci t zasugeruje asystent

Lekko się pudruj przed przyjściem dziennikarza., to naturalne przygotowanie do każdego występu w telewizji i nie kogo z ekipy nie dziwi, że osoby występujące są przypudrowane .

Pytaj OPERATORA KAMERY czy Twój wygląd jest OK. Operatorzy są osobami, które mają dobrze was sfilmować i zbudować ładny kadr. Rzadko interesuje ich treść nagrania, bo zwykle podczas dyżuru na zdjęcia jada z kilkoma dziennikarzami, którzy robią różne tematy, dlatego trzymają się głownie formy. Można śmiało powiedzieć , że w ekipie zdjęciowej to najbladziej uczciwi ludzie.

Podczas wywiadu towarzyszy nam asystent !

Asystent stoi za plecami dziennikarza -pomiędzy kamerą i operatorem a reporterem 
Asystent musi mieć stały kontakt wzrokowy z osoba udzielającą wywiadu.

Obserwuje jakie jest tło za osobą występująca i analizuje co filmuje operator, który czasami pozwala zajrzeć w ekran ciekłokrystaliczny w kamerze.

ASYSTENT W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH POWINIEN TAKŻE NAGRTYWAĆ WYWIAD, WCZESNIEJ POWINIEN Z USMIECHEM POWIEDZIEĆ O TYM DZIENNIKARZOWI, argumentując, ze „ŻE ROBI TO… .JESLI MOŻNA… DO CELÓW SZKOLENIOWYCH czy ARCHIWIZACYJNYCH, DO WEWNĘTRZNEGO UŻYTKU”- dzięki nagraniu mamy materiał wyjściowy wywiadu , bo dziennikarz nie ma obowiązku przechowywania nagranych zdjęć, jedynie to co się ukazało na antenie musi być archiwizowane co najemnej miesiąc. Dla nieuczciwych reporterów to sygnał, że nie tylko oni maja nagrany materiał, a więc nie można bezkarnie przycinać czy sklejać wypowiedzi

Asystent interweniuje delikatnie pukając w ramię dziennikarza i cicho przekazując sugestię, że już trzeba kończyć wywiad, lub ze rozmówca kilkakrotnie odpowiedział na to pytanie - w czasie interwencji asystenta przed kamerą stoimy bez słów , czekamy na zakończenie interwencji .

Czasami , gdy dziennikarz upiera się i staje się agresywny w stosunku do asystenta, osoba występującą przed kamera może kończyć wywiad stając się swego rodzaju rozjemcą. Podczas sprzeczki ma czas na znalezienie odpowiedzi i włącza się do akcji przerywa gorącą dyskusję toczącą się za kamera mówiąc- „ jeśli można , n zakończenie odpowiem panu na to pytanie..tu następuje krótka odpowiedź i … podziękowanie za wywiad. Następnie rozmówca odchodzi pozostawiając asystenta pilnującego, by reporter - teraz udobruchany i zadowolony z sięgniętego jego zdaniem celu - odjechał do redakcji. Tego typu interwencje niejednokrotnie przydarzały mi się podczas realizacji reportaży interwencyjnych.

ANEGDOTA

Pewnego dnia miałem zrealizować reportaż o negocjacjach gazowych z Rosją, o kolejnych kłopotach z dostawami gazu . Problem był w tym, ze nikt z kierownictwa Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa nie chciał w tej sprawie wypowiadać się przed kamera , twierdząc , że trwają rozmowy i w ich trakcie nie Bedzie żadnych komentarzy. Wydawca był głuchy na moje argumenty i domagał się zrobienia reportażu do Panoramy.

Zauważyłem , że tego dnia wchodziły w życie także nowe taryfy gazowe, więc czym prędzej zadzwoniłem do rzecznika PGNiG w sprawie umówienia wywiadu na temat ….taryf gazowych. Zgodził się i nawet zaproponował, by wystąpił przed kamerą ówczesny prezes Andrzej Lipko. Jednocześnie zastrzegł , że nie zgadza się na zadawanie pytań dotyczących porozumienia z Rosjanami. Oczywiście zgodziłem się . Po odłożeniu słuchawki, nie posiadałem się z radości- prezes przed kamerą, a więc będę go miał i pomimo zapewnień, że nie będziemy rozmawiali na temat rozmów- takie pytanie na pewno padnie.

Pojechałem do siedziby firmy, rozstawiliśmy sprzęt , po chwili przyszedł prezes z rzecznikiem. Przywitaliśmy się i rozpocząłem wywiad. Prezes lekko spięty. Rzecznik stanęła tuz za mną, tak że prawie czułem jego oddech na karku. Pierwsze pytanie o taryfy- co to oznacza dla przeciętnego odbiorcy, o ile podrożeje gaz. Prezes wyjaśnia, odpowiada. Ja drążę temat- teraz pytam o zmianę cen u odbiorców przemysłowych- prezes odpowiada już rozluźniony. Drążę problem , że na przełomie roku zawsze jest większe zapotrzebowanie a więc czy zmiana taryf w tym roku to dobry pomysł- prezes tłumaczy i wyjaśnia, jest już całkowicie uspokojony. No to ja- A skoro mówimy o odbiorcach przemysłowych i zakłóceniach dostaw to nie sposób nie wspomnieć o naszym dostawcy ze wschodu, czy szybko osiągniemy porozumienie z Rosjanami? Prezes wziął wdech by odpowiedzieć na to pytanie i… nagle poczułem lekkie pukanie w ramię i szept zza pleców: Przecież umawialiśmy się, że na temat negocjacji nie będziemy rozmawiali .

Próbowałem coś tłumaczyć, ale rzecznik był cichy i bezlitosny.

A prezes ? Prezes jak wziął oddech tak go wypuścił i z uśmiecham czekał na dalszy rozwój wypadków obserwując nasza rozmowę . Rzecznik grzecznie spytał; Czy mam jeszcze pytania o taryfy, jeśli nie to dziękuje za spotkanie… Prezes uścisnął mi dłoń, pożegnał się z ekipą filmową i puścił sale. Pozostałem sam z rzecznikiem, który już nie nawiązywał do tematu negocjacji i przerwania wywiadu.

Pojechałem do redakcji- .Zrobiłem temat o gazie z wątkiem negocjacji i wątkiem taryf. Prezes w materiale wyjaśniał dlaczego są zmieniane ceny, ale słowem nie zająknął się na temat negocjacji. Wydawca nie był szczęśliwy, bo nie przywiozłem newsa, ale ostatecznie wziął to co mu przygotowałem ..

Jak odpowiadać, by odpowiedzieć a nie odpowiedzieć czyli jak powiedzieć to co chcemy powiedzieć i nie dać się zmanipulować

  • Jeśli pada ogólne pytanie lub pada, ze ”mówi się” lub „ sa takie głosy”- prosimy o sprecyzowanie kto powiedział, co powiedział, Jeśli słyszymy, ze „Pan X powiedział, ze Pan jest .itd., itp.”- ale NIE KOMENTUJMY CZEGOŚ CZEGO NIE SŁUSZELIŚMY- DAJMY ZAMIENNIK CZYLI KOMENTARZ NIE DO SŁÓW ,A DO PROBLEMU
  • Jeśli pada zarzut-prosimy o konkrety, kto, kiedy i jaki zarzut – NIE TRZEBA OD RAZU ODPOWIADAĆ, MOŻNA POPROSIĆ O PRZERWANIE NAGRANIA I CHWILĘ NA ZASTANOWIENIE. ZASTANAWIAMY SIĘ POZA KAMERĄ, ALE NIE SPUSZCZAJĄC JEJ Z OKA (!!!)
  • Jeśli nie możemy odpowiedzieć na pytanie -stojąc przed kamerą mówimy dlaczego nie możemy odpowiedzieć : 
    • „nie mogę odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest to tajemnica handlowa spółki”, są to szczegóły negocjacji np. "dalsze informacje nie będą udzielane - ze względu na dobro rozmów." 
    • „nie mogę odpowiedzieć na to pytanie ponieważ nie dotyczy to zakresu mojej odpowiedzialności służbowej”
    • „nie mogę tego komentować ponieważ może to wpłynąć na decyzje np. sądu”
    • „ nie mogę odpowiedzieć, ponieważ toczy się śledztwo i to dotyczy tajemnicy postępowania…
  • Stosujemy zasadę zdartej płyty czyli odpowiadamy jak automat „, to co powiedzieliśmy przed chwilą , jeśli dziennikarz nie ustępuje- my tez nie ustępujemy i tak można powtarzać kilka razy aż... dyskretnie włącza się asystent mówiąc, że już padła odpowiedź i czy są jakieś inne pytania- stoimy bez słowa przed kamerą.
  • Jeśli jesteśmy sami - po kolejnej takiej samej odpowiedzi , pytamy czy dziennikarz ma jeszcze jakieś inne pytania , jeśli nie – dziękujemy za rozmowę i odchodzimy sprzed kamery . 

Trzeba jednak pamiętać, że tego typu sztuczki stosowane przed doradców z PR także znane są dziennikarzom. Czasem przynoszą sukces podczas spotykania z niedoświadczonym reporterem, ale dziennikarz zdeterminowany by otrzymać stosowna odpowiedź, czy doświadczony reporter- nie dadzą się zwieść tego rodzaju sztuczkami.
Najlepszą zasadą jest zasada szczerości- jeśli nie możemy, lub nie chcemy odpowiedzieć- rzeczowo wyjaśnić dlaczego dziennikarz nie otrzyma odpowiedzi na swoje pytanie .

Nigdy nie wolno stosować określenia no commenst- bo pokazuje, że cos ukrywamy, że nie chcemy informować opinii publicznej, a nasz wizerunek jest wówczas wystawiony na szwank. Nie zasłaniać obiektywu, nie uciekać sprzed kamery…..nie strzelać do pianisty..

W momencie, gdy jestesmy sam na sam z ekipa, a otrzymamy pytanie na które trudnoi nam znaleźć szybko odpowiedź, lub nie jestesmy dostatecznie dobrze przygotowani - możena zrobic to co zrobił podczas wywiady Andrzej Arendarski z Krajowej Izby Gospodarczej. Po otrzymaniu zaskakuj.acego pytania zwrócił sie do mnie słowami : PRZERWIJMY NA CHWILĘ.. i zszedł za kamere. Obserwując operatora i mnie zatelefonował do eksperta z KIG-u po konieczne infortmacje. Cały czas obserwoqwał czy kamera nie obraca sie w jego stronę. Po chwili wrócił przed kamerę ze słowami: poprosze jeszcze raz to pytanie. Gdy je zadałem spokojnie odpowiedział "setkowo".

Podczas innego wywiadu zareagował podobnie na trudne pytanie. Za kamera wyjasnił dlaczego nie może się na ten temat wypowiadać i wskazał kto powinien mi odpowiedzieć - sam...szybko zakończył spotkanie i przysłęł zmiennika . Przecież nie ma obowiązku odpowiadania na zaskakujące pytanie od razu- zawsze jest czas na przygotowanie odpowiedzi. Czasami samo zaskoczenie jest odpowiedzią - zwykle niekorzystna dla rozmówcy.

Psychologowie radzą: odpowiadając na pytania napastliwego dziennikarza wyobraźmy sobie , że stoi przed nami i zadaje nam pytania facet w pidżamie w motylki- od razu poczujemy się lepiej- czyli ZAWSZE ZACHOWUJ SPOKÓJ

PO WYWIADZIE

Dajemy wizytówkę lub nagrywamy swoje dane i stanowisko, by można było przygotować „ wizytówkę” na antenie. Dziennikarze często na zakończenie proszą o przedstawienie się do kamery- wówczas trzeba bardzo wyraźnie podać swoje imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję. Upewniamy się kiedy będziemy na antenie( miedzy innymi po to , by sprawdzić czy nie doszło do przekłamania, - dla dziennikarza to tez sygnał, by bardziej uważał przygotowując materiał, bo będzie on „autoryzowany” na antenie. Bierzemy wizytówkę lub telefon od dziennikarza po to by w przyszłości mieć także kontakt do osoby zajmującej się ta tematyka. Jeśli będziemy mieli newsa to dziennikarz będzie bardzo wdzięczny za poinformowanie go i od razu zaskarbimy sobie jego sympatię.Odprowadzamy do drzwi ( ufać i kontrolować jak mawiał klasyk manipulacji, czyli pilnować, by ekipa nie rozeszła się po naszym terenie, a dziennikarz nie wypytywał innych szukając dodatkowych informacji.

Pozwalamy aby sfilmował nas przy pracy lub podczas rozmowy z dziennikarzem, ale wówczas uważać co mówimy, bo kamera ma również wbudowany mikrofon- poprosić też o podanie konkretnego zadania aktorskiego- nie improwizować- nie jesteście aktorami.

Po emisji warto podziękować za materiał, zyskamy sympatie dziennikarza, można dać drobny prezent dziennikarzowi i ekipie, np. Kalendarz firmowy

KRÓTKA WYPOWIEDŹ

Budowanie krótkich wypowiedzi podobnie jak konstruowane są stand up-y dziennikarzy na zakończenie reportażu

1. Przykład + wniosek np. „ przez ostatnie lata straty za niepłacenie OC zmusiły do wypłat ze wspólnego funduszu ubezpieczeń około 50 milionów złotych, przepisy umożliwiające taki proceder trzeba zmienić.. „

Można samemu poszukać takich zdań na określony tematy np. zbrodnie z użyciem noża stają się coraz bardziej powszechne wśród nieletnich może podczas kontroli policja powinna także mieć prawo do rewizji osobistej i zatrzymywania tych, którzy maja ze sobą nóż i nie mogą uzasadnić dlaczego tak się stało …

2. Teza + dowód np. „Trzeba wprowadzić centra rejestracji samochodów ,bo w Polsce co 10 auto jeździ bez obowiązkowego opłacenia OC..”

Inny przykład

W Polsce powinno się obniżyć wiek nieletnich sądzonych jak dorośli do 14 lat , bo nastolatkowe nie wahają się przed zabiciem z zimna krwią nawet policjanta , a podczas procesu nie okazują skruchy i zachowują się jak dorośli kryminaliści

ĆWICZENIE

Spróbujcie sobie wyobrazić, że jedzie do was dziennikarz, przygotujcie krótki przekaz na zasadzie przykład +wniosek, teza+ dowód lub obrazowe porównanie tej sytuacji z uzasadnienie dlaczego takie jest wasze zdanie na ten temat

TRUDNE SŁOWA, DEFINICJE, SLANG

Unikamy uzywania nszawodowego slangu lub słow czy pojęć powszechnie niezrozumiałych, a jeśli juz musimy- wówczas trzeba wyjasnić znaczenie .Tacimy jednak niepotrzebne sekundy i istnieje niebezpieczeństwo , że nasza wypowiedź będzie skracana podczas montażu...

ODPOWIADANIE NA PYTANIA PODCZAS WYWIADU ZARÓWNO DO NEWSA JAK I PODCZAS ROZMOWY W STUDIU

NIE pyt.- własny przekaz, pyt .- własny przekaz....
(bo nagram swoje pytanie i puszczę wraz z odpowiedzią nie na temat- okraszoną dobitnym komentarzem o lekceważeniu widzów )

RACZEJ NIE pyt- odp., pyt. – odp., pyt- odp.....
( bo rozmówcy są pasywni i całkowicie oddają się do dyspozycji dziennikarzowi)

TAK pyt. – odp.+ własny przekaz, pyt.- odp.+ własny przekaz najlepiej NEWS....
( bo rozmówcy są aktywni, mają własną informację , którą chcą sprzedać, inspirują dziennikarza, korzystnie wypadają jako fachowcy, a dzięki „sprzedaniu newsa”” na przykład dziennikarz w studiu podchwyci nowy temat i rozmowa potoczy się w pożądanym przez was kierunku )

ANEGDOTA

Przygotowywałem kiedyś materiał na temat założeń budżetu przygotowanego przez rząd Marka Belki. Miałem spytać liderów wszystkich klubów parlamentarnych jakie maja na ten temat zdanie. Kanon znany do dziś- wiadomo co powiedzą i czekamy na festiwal porównań i dowcipów. W pewnym momencie zobaczyłem , że idzie lider Ligi Polskich Rodzin Roman Giertych. Zatrzymuje go w korytarzu sejmowym i zadaje pytanie: Przygotowuje reportaż o budżecie i proszę o opinie na ten temat . Jak liga Polskich rodzin ocenia budżet przygotowany przez rząd Marka Belki? A Giertych na to: Liga Polskich Rodzin uważa, że misja tego rządu się skończyła, szykujemy się do wyborów i chcemy przejąć władze w Polsce… Lekko się zdziwiłem i jeszcze raz proszę o komentarz do budżetu . A Giertych na to: : Liga Polskich Rodzin uważa, że misja tego rządu się skończyła, szykujemy się do wyborów i chcemy przejąć władze w Polsce. Lekko mnie zdenerwował. Mówię więc do dźwiękowca- nagrywaj moje pytanie i pokarzemy jak pan przewodniczący lekceważy widzów . I zdałem mu pytanie: Jak Liga Polskich Rodzin ocenia budżet przygotowany przez rząd Marka Belki? Operator sfilmował nas dwóch i dojechał do twarzy Giertycha. A przewodnicząc na to: to jest budżet nierealny a poza tym …: Liga Polskich Rodzin uważa, że misja tego rządu się skończyła, szykujemy się do wyborów i chcemy przejąć władze w Polsce… Tu już przerwałem i podziękowałem. Miałem jednak komentarz, krótki, bo krótki- ale miałem.

Dziennikarze są przygotowani do wywiadu, mają swoją wizję rozmowy, ale też czekają na NEWSA i właśnie takiego NEWSA trzeba zawsze mieć w zanadrzu!!

Warto chwilę się zastanowić czy powiedzieliśmy to co zamierzaliśmy powiedzieć, czyli innymi słowy czy sprzedaliśmy swój „towar”, czy jesteśmy usatysfakcjonowani z wywiadu czy czujemy niedosyt i nie powiedzieliśmy czegoś ważnego ( wówczas można poprosić dziennikarza , by umożliwił nam dopowiedzenie jeszcze czegoś ważnego- dla dziennikarza będzie to sygnał, ze dostaje newsa, a więc coś cennego).

Można także zasugerować dziennikarzowi , która wypowiedź waszym zdaniem jest najważniejsza, na której wam szczególnie zależy, by ukazała się na antenie .Dziennikarz oczywiście nie ma obowiązku spełnić waszych oczekiwań, ale zwykle właśnie emituje tę wypowiedź ( dla dziennikarza korzyść jest podwójna- emituje coś co jest wskazane jako cenne , ważne i bezpieczne oraz zyskuje waszą sympatię i wdzięczność- będzie miał w przyszłości ułatwiony dostęp do Was., bo zapewne chętniej udzielicie znów wywiadu takiemu lojalnemu dziennikarzowi)

Warto dać wizytówkę ( by dziennikarz nie pomylił naszych danych i funkcji pisząc materiał i wpisując „ wizytówkę” na antenie) mile widziane jest także dopisanie na wizytówce swojego telefonu komórkowego

Spytać kiedy będzie emisja ( choć lepiej nie zapraszać przed telewizor rodziny i znajomych , bo może być rozczarowanie , gdy temat spadnie z anteny ponieważ, tego dnia inne wydarzenie zdominuje program)

Odprowadzić ekipę do drzwi, ( przy okazji pilnując , by po drodze nie nagrywano ukradkiem)

ZŁOTE ZASADY PODCZAS KONTAKTÓW Z DZIENNIKARZAMI warto je zapamiętać :

  • KAMERA ZAWSZE MOŻE BYĆ WŁĄCZONA a więc nie zachowuj się prywatnie i nie pozwalaj filmować wszystkiego
  • DZIENNIKARZ ZAWSZE PRACUJE a więc nie ma PRYWATNYCH ROZMÓW Z DZIENNIKARZAMI szczególnie podczas rozmów telefonicznych trzeba pamiętać, ze rozmowa może być nagrywana, a dziennikarz nie uprzedza o tym
  • NAJWAŻNIEJSZE PYTANIA PADAJĄ PÓŹNIEJ LUB NA KOŃCU czyli podczas wywiadu trzeba do samego końca być skupionym
  • UWAGA NA TAK ZWANY PRZEBITKI PO ZAKOŃCZENIA WYWIADU , wówczas najczęściej rozmówcy są przekonani, że ekipa nagrywa tylko obrazek przedstawiający rozmówce i dziennikarza , a zapominają, że na kamerze jest DRUGI MIKROFON i zawsze jest rejestrowany także dźwięk
  • NIGDY NIE BĄDŹ SAM czyli PODCZAS WYWIADU TOWARZYSZY CI ASYSTENT, KTÓRY OBSERWUJE PRZEBIEG WYWIADU i na przykład zwraca uwagę czy pytania po jakimś czasie nie odbiegają od ustalonego tematu rozmowy. Jeśli odbiegają- pamiętajmy, że nie jest to przypadkowe działanie , wówczas ujawnianie są prawdziwe intencje i oczekiwania dziennikarza
  • ZAWSZE MOŻESZ PRZERWAĆ WYWIAD I POWTÓRZYĆ WYPOWIEDŹ
  • Zachowaj SPOKÓJ, to Twoja „tarcza” podczas każdego kontaktu z dziennikarzem

Czego szukają dziennikarze?

  • Dziennikarze przyjeżdżają zwykle, by szukać informacji, takiej, której nie ma jeszcze nikt, a więc szukają NEWSA. Innymi słowy- podobnie jak w handlu- ten , kto ma atrakcyjny towar jakiego nie ma na rynku wygrywa i zdobywa klientów- w tym wypadku widzów
  • Dziennikarze chcą także konfrontacji z informacją, którą już maja, czyli szukają konfliktu, by o nim powiedzieć, by go pokazać lub potwierdzenia informacji ( zwykle sensacyjnej) , którą już mają .
  • Dziennikarze szukają interesującego komentarza
  • Dziennikarze szukają kontaktów do ludzi, którzy spełniają ich „handlowe” oczekiwania czyli dostarczają im towar medialny w atrakcyjnej formie i treści
  • NIE OZNACZA TO OCZYWIŚCIE, ŻE ROZMÓWCY DZIENNIKARZY MUSZĄ SPEŁNIAĆ ZAWSZE ICH OCZEKIWANIA, CZASEM DLA DOBRA WŁASNEGO WIZERUNKU I SPRAWY JEST LEPIEJ ODSUWAĆ MEDIA NA DYSTANS I PRZEKAZYWAĆ SUCHE KOMUNIKATY KOŃCZĄCE WYDARZENIE, GASZĄCE OGIEŃ KONFLIKTU .
  • MEDIA CHCĄ SZYBKO ZNALEŹĆ WINNYCH, BY PRZEJŚĆ DO NASTĘPNYCH NEWSÓW, KTÓRE JUŻ CZEKAJĄ W KOLEJCE

Zamiast zakończenia chwila refleksji :

“...Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że media, które stały się potęgą ,przestały się zajmować wyłącznie informacją. Wysunęły sobie ambitniejszy cel: zaczynają kształtować rzeczywistość. Coraz częściej odbieramy taki obraz świata, jaki przekazuje nam telewizja, a nie widzimy go takim jaki jest naprawdę. Telewizja sprawia , że żyjemy w świecie bajki...” 

Ryszard Kapuściński “Autoportret reportera”

tera

Copyright (c) eSeMedia. All rights reserved.